Blog
Nieuwsoverzicht

Teacher leader: een meerwaarde voor elk schoolteam!

26 februari 2020 Blog teacher leader

De Master Leren en Innoveren, aan de Marnix Academie in Utrecht, leidt leraren op tot echte teacher leaders. Maar wat is een teacher leader nu eigenlijk? En wat is de meerwaarde voor een school wanneer een docent opgeleid wordt tot teacher leader? Henk Logtenberg, tutor bij de Master Leren en Innoveren aan de Marnix Academie in Utrecht, legt uit.

Teacher leader: een meerwaarde voor elk schoolteam!

‘Als teacher leader zie je meerdere mogelijkheden binnen jouw school om te vernieuwen, processen anders aan te pakken en te innoveren. Je zoekt oplossingen buiten je eigen grenzen en ziet wat beter of anders kan. Een teacher leader pakt hierin de voortrekkersrol, initieert het onderzoek en adviseert het management,’ aldus Henk. 

Opgeleid tot teacher leader
De studenten worden opgeleid tot een teacher leader. Dat is iemand die een proces kan aansturen, inhoudelijk kan coördineren, maar die dat ook kan positioneren binnen zijn of haar school.

‘Het opleiden tot zo’n teacher leader is een van de belangrijkste onderdelen van de MLI. Op deze manier gaan ze actief aan de slag met onderwijsvernieuwing en -verbetering binnen hun eigen school’. Zo is een van de onderdelen van de opleiding het werken met een plg, een professioneel leergemeenschap. Dit betekent dat iedere student vanuit zijn of haar eigen school een innovatie onderwerp moet inbrengen, dat uitgewerkt wordt in een plg. 

Praktische opleiding
De Master Leren en Innoveren is een echte praktische en dynamische opleiding. De master bestaat niet alleen maar uit colleges, er zijn ook veel werkbijeenkomsten. Hierin wordt vooral werkenderwijs en onderzoekenderwijs met elkaar geleerd. 

Tijdens de interactieve colleges wordt er dieper ingegaan op de stof door middel van de drie leerlijnen: onderzoek, innovatie en professionalisering. Deze colleges worden vaak in de ochtend gegeven. Op deze manier hebben de studenten in de middag tijd voor de uitwerking van een project of een leerkring. 

Daarnaast is er de mogelijkheid om een (inter)nationale studiereis te volgen. De studenten kunnen tijdens zo’n reis geïnspireerd raken door een bepaald concept dat ze graag willen toepassen in hun eigen school. Ze leren dus echt om over hun eigen grenzen heen te kijken en zaken vanuit meerdere perspectieven toe te passen. 

Persoonlijke groei en begeleiding
De Master Leren en Innoveren is een opleiding die ook veel met de studenten zelf doet. Er wordt niet alleen gefocust op onderzoek en praktijkontwikkeling. Er zit een belangrijke professionele persoonlijke ontwikkeling in de opleiding, wat soms best confronterend kan zijn. ‘De studenten worden echt geconfronteerd met zichzelf. Wie ze zijn als teacher leader, wat hun beperkingen, maar vooral mogelijkheden zijn en wat ze daaraan kunnen doen. Met de persoonlijke begeleiding van de verschillende tutoren, gaat de student hier dan ook mee aan de slag’, vertelt Henk. 

Uit de studentenevaluaties krijgt de MLI een hoog cijfer, rond de 8. De studenten zijn tevreden over de opzet, uitvoering en de persoonlijke begeleiding. ‘We zijn geaccrediteerd en er wordt regelmatig door externe instanties gekeken hoe de opleiding er daadwerkelijk voor staat. Wat ik zelf zie, is dat er een dynamiek is binnen de opleiding is, waar enthousiaste docenten werken die hart voor het onderwijs hebben. Niet bang zijn om lastige vragen te stellen, maar de studenten echt willen helpen en hem te begeleiden om een echte professionele teacher leader te worden’.

De meerwaarde van de MLI én een teacher leader 
Je toolbox wordt als leraar steeds groter wanneer je je gaat professionaliseren. Het huidige onderwijs is zo complex, dat team- en denkkracht nodig is om samen dingen op te lossen. Je hebt hierdoor extra vaardigheden nodig. 

Door het volgen van de MLI verkrijg je deze vaardigheden. Het is een opleiding waar studenten genoeg bagage meekrijgen om als zelfstandig teacher leader aan het werk te gaan. ‘Als teacher leader heb je dus inhoudelijk meer bagage en kennis. Je weet welke processen er zich binnen de school afspelen en je bent uitgerust om deze processen te begeleiden. Je kunt goed met weerstand omgaan en je weet wat je moet doen met negatieve energie en onderstromen. Als teacher leader kun je op professioneel gebied iets inhoudelijk, maar ook procesmatig toevoegen. Het is dus wat mij betreft echt een meerwaarde voor elke school om een teacher leader in je team te hebben’, geeft Henk aan. 

‘Proefstuderen is een echte aanrader!’
Het proefstuderen is een echte aanrader volgens Henk. ‘In drie avonden krijg je heel veel kennis en inhoud over de opleiding. Je leert bijvoorbeeld hoe het is om een paper te schrijven en onderzoek te doen. Studenten kunnen extra advies bij vakcollega's krijgen. Er is genoeg ondersteuning op persoonlijk en professioneel vakgebied. Het bijwonen van een voorlichting zou ik ook zeker aanraden om feedback te vragen aan alumni en te spreken met mensen die de opleiding al gevolgd hebben. Ik raad iedereen aan die nog eventuele twijfels heeft over deze master, om zich aan te melden voor het proefstuderen’.

Ben je na dit blog geïnteresseerd geworden in het proefstuderen? Je kunt je hier aanmelden. Wil je liever een voorlichting bijwonen? Kom gerust vrijblijvend langs. Hier vind je alle info over de voorlichting zelf en hoe je je kunt aanmelden.