Ervaringen » Blog
Nieuwsoverzicht

Leren met Emily

14 november 2017 Blog blog, albert koster

En dan zit je in leerjaar 2 van de Masteropleiding Leren en Innoveren (MLI). Liefkozend Emily genoemd. Het schooljaar is weer vliegend van start gegaan. Vakantie? Wanneer was dat ook alweer? Vandaag ben ik weer lekker de student, in plaats van de docent. Even geen leerlingen, maar inspiratie opdoen. Er staan twee colleges op het programma met als onderwerp ‘veranderdiagnostiek’.

Leren met Emily

Er vliegen allerlei krachttermen voorbij: sensegiving, onderbuik inzetten, social skills, uit de ivoren toren en met de voeten in de klei, bovenstroom en onderstromen in innovaties in de school; duurzame innovaties en zicht op mijn professionele ontwikkeling als teacher leader en niet ‘ja’ zeggen en ‘nee’ doen. Bam… Whoesh… Hoppa… Zo’n schooldag vliegt je om de oren. Hersenen kraken, hoofd stroomt langzaam vol. Papier op papier, aantekening op aantekening.

 Waar ging het nou over? Vandaag heb ik geleerd hoe ik aan de hand van een model frictie in mijn schoonfamilie kan veroorzaken tijdens het Kerstdiner. Echt? Ja. Kijk, da’s mooi meegenomen. Het model van Engeström (google zelf maar) helpt namelijk om een (willekeurige) organisatie met alle processen in kaart te brengen en neemt daarin niet alleen de bovenkant (het georganiseerde) maar ook de onderkant in mee (de cultuur). Want leren in een organisatie bestaat zowel uit betekenis geven en zingeving. En daaronder zit een hele laag aan persoonlijkheid, met een mooi woord idiosyncrasie genoemd. En zo gebeurt het dat waarheden niet eenzijdig zijn, maar in perspectief op meerdere manieren mogen bestaan. Zoals de eend op de foto. Of konijn…